Sunday, March 13, 2011

AYAT MENGGEGAR JIWA

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ‌ۖ أُجِيبُ دَعۡوَةَ
 ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ‌ۖ فَلۡيَسۡتَجِيبُواْ لِى وَلۡيُؤۡمِنُواْ بِى لَعَلَّهُمۡ يَرۡشُدُونَ
سُوۡرَةُ البَقَرَة١٨٦
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku dekat ; Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran. (186)

Subhanallah Alhamdulillah Laailaahailallah..
Untuk perkongsian pembaca, ayat ini sangat bermakna dalam diri insan kerdil yang hina ini. Ayat ini yang memberi roh baru kepadaku yang melonjakkan paradigma dalam diriku. Ayat inilah suatu ketika dahulu menggegarkan seluruh urat dan sarafku. Nadi dan jantung ini bagaikan terhenti. Tidak dapat digambarkan ketika bait-bait makna ayat ini keluar dari bibirku. Derasnya dan lajunya air mata yang mengalir ketika mentadabbur sewaktu dinihari tak pernah ku alami sebelum ini. Hati ini seolah-olah di tempat lain. Terasa kehadiran Dia di sisi.. Rasa takut yang teramat mencengkam di jiwa seolah-olah selama ini aku tidak tahu tentang kekuasaanNya sedangkan aku sebelum ini sudah cukup berusaha mengenalinya. Kaki dan tangan seolah dikunci.. Lemah badan menyebabkan aku bersandar di dinding bilik yang kelam. Kalam Allah dipeluk erat. Mata dipejam rapat.. Mengapa ini yang aku rasa YA ALLAH..? Apa pentanda kepada perasaan hebat ini? Bila mana ayat ini dibaca bersama tafsir, aku seolah-olah terkunci di tepat dudukku. Air mata yang deras mengalir dapat aku rasakan bukan dari kolam air mata tapi dari lubuk hati yang sangat dalam dan yang tersembunyi. Sungguh halus, sugguh menusuk.. Percayalah, tak dapat dicatat dan dizahirkan di sini ayat yang sebetulnya menerangkan perasaan ini ketika itu. Mungkin ada yang melihat ayat ini sebagai kalam Allah seperti yang lainnya namun aku melihat dan memasak ayat ini jauh ke dalam lubang sanubari kerana bagiku perasaan yang pernah hadir itu satu hadiah dari Allah yang takkan dapat dirasakan selalu oleh semua..YA ALLAH aku bertuah kerana sekali sepanjang usiaku Engkau hadirkan perasaan yang sukar untuk digambarkan itu. Engkau Maha Hebat, Engkaulah tempat meluahkan segala pujian.. ALLAH...................ALLAHURABBI...........

No comments:

Post a Comment