Monday, March 21, 2011

kuasa cinta

..KUASA CINTA..

Cinta.. Hadir dalam hati dan jiwa tanpa perlu dipaksa. Perasaan cinta dan sayang adalah anugerah terhebat dari Pencipta Cinta. Rasa cinta tak dapat ditunjukkan dalam bentuk objek tapi dapat dilihat dan dizahirkan dan boleh juga dibuktikan.
Buktinya, rasa cinta kepada Allah oleh seorang hamba dapat membuahkan hasil ibadah yang terbaik, mantap, dan ikhlas. Rasa cinta kepada Rasulullah dapat diluahkan dengan melakukan sunnah dan ajaran baginda mengukuhkan rasa taat dan patuh pada kekasih Allah ini. Hebatnya cinta dapat membuatkan seorang anak tunduk patuh dan taat kepada ibu bapa dan rasa cinta juga membuatkan seorang ibu dan ayah sanggup mengorbankan apa yang ada pada diri mereka hanya untuk kesenangan anak-anak. Cinta pada adik-beradik melahirkan baitul muslim yang sakinah wa mawaddah. Rasa cinta pada sahabat menbungakan ukhuwah lillah yang menyuburkan perasaan berlapang dada dengan sahabat-sahabat. Cinta pada binatang dan alam sekitar membawa kepada rasa cinta kepada pencipta. Hebat kan cinta?
Cinta boleh membuat yang buta dapat melihat, yang pekak dapat mendengar, yang sedih jadi gembira, yang sunyi rasa bahagia. Indahnya cinta anugerahNya.

Firman Allah S.W.T maksudnya
“Katakanlah (Muhammad), ‘jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu.’Allah Maha Pengampun Maha Penyayang”
(Ali-Imran : 31)

Jelas , setiap cinta mestilah disandarkan kepada Pencipta Cinta supaya kita juga beroleh cintaNya.Hakikatnya  cinta itu suci dan menyucikan. Tapi dek kerana sikap manusia, cinta juga boleh jadi kotor dan mengotorkan. Semuanya bergantung kepada si pelayar cinta. Layarkan bahtera cinta hanya menuju cintaNya bukan kerana manusia semata-mata.

          Sabda Rasulullah S.A.W
“…Cinta kasihlah kepada manusia sebagaimana engkau sayang dan kasih kepada dirimu sendiri, nescaya engkau menjadi orang Islam yang hakiki”



TAHAP CINTA  DALAM  ISLAM
1-    
Pertama dan yang paling tinggi sekali:
Cinta yang menjadi hak ALLAH semata-mata. Itulah cinta hamba kepada Khaliqnya.

2-    Tahap kedua selepas cinta kepada Allah ialah cinta kepada kekasih Allah; RASULULLAH S.A.W. Cinta yang melahirkan rasa hormat, patuh, ingin mempertahankannya, ingin jadi pengikutnya dan melaksanakan segala sunnahnya
3-    Tahap ketiga ialah cinta antara MUKMIN dengan MUKMIN yang lain. Antara ibu bapa dan anak, suami dan isteri, adik beradik, yang membuahkan rasa mawaddah wa rahmah.
4-    Tahap keempat, cinta SESAMA MUSLIM yang melahirkan ukhuwah Islamiyyah.
5-    Cinta SESAMA MANUSIA
6-    Cinta kepada SELAIN DARIPADA MANUSIA iaitu binatang, alam sekitar, harta benda dll.
    


Duhai insan, letakkanlah kedudukan cinta pada tempat yang sepatutnya, Jangan melangkaui tahap tersebut kerana kesannya akan terlihat dengan jelas oleh manusia sekelilingmu. Perasaan cinta itu bukan satu dosa jika kita berlaku adil pada cinta dengan meletakkan ia pada tempatnya. Ingatlah SANDARKANLAH CINTA PADA PENCIPTA, insyaAllah cintaMu dapat memberi ketenangan pada dirimu.
Jika cinta dapat berkawan dengan iman, cinta itu suci tapi jika cinta bergaul dengan nafsu, cinta boleh jadi terlalu kotor dan busuk sehingga cinta itu tidak dilihat indah lagi di pandangan mata.

“BERLAKU ADIL LAH PADA CINTA”

4 comments:

  1. tibe2 trfokus kt ayat menunggu yg blum psti..mnunggu yg blum psti???ehem2..ngeh3

    ReplyDelete
  2. hahahha(= mcm2 ekin ni...

    cik wardah>> slmt mnggu....moga bersedialah dgn Encik Xpasti tu (=

    ReplyDelete
  3. hanya Allah yang mengatur segala-galanya..

    ReplyDelete