Tuesday, April 5, 2011

Pahit Yang Menjanjikan Manis

dakwah_study_hati..


Pahit itu sangat perit dan kepahitan itu sangat memeritkan. Untuk menelan kepahitan bagai melalui satu fasa yang sangat menderitakan. Bukan semua rela untuk menelan kepahitan. Ramai yang lebih senang untuk menjauhi kepahitan kerana masing-masing tidak suka akan kesusahan. Bagai seorang kanak-kanak yang diberi ubat yang pahit, menolak ubat tersebut habis-habisan, merayu supaya jangan diberikan. Namun, namanya juga ubat, si ibu yang penuh kasih sayang terpaksa juga menyumbat untuk melihat anaknya sembuh. Bukan bererti si ibu kejam tapi bukti kasih sayang yang sangat hebat kepada anaknya. Begitulah juga kasih Allah, diberi dan ditimpakan kepahitan berbentuk ujian, sengsara, kesedihan, resah gelisah sebagai makanan tambahan dan ubat untuk hamba-hambaNya. Dia datangkan berbagai bentuk ujian agar jiwa dan hati hambaNya tak lalai dengan kesenangan dan leka dengan lena yang berpanjangan.

Firman Allah S.W.T
“Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang betaqwa. Tidakkah kamu mengerti?”
(Al-An`am)

   Sesungguhnya dunia adalah ladang akhirat. Manusia berhak memilih untuk untuk merasai kemanisan dahulu sebelum pahit atau memilih pahit sebelum manis. Allah hanya memberi dua pilihan kepada hambaNya.
Bagi seorang dai’e, andai mengharapkan manis dalam perjuangan di bumi yang sementara ini, kita salah. Ya, terkadang naluri manusia biasa muncul, inginkan keseronokan, ingatkan kehidupan yang bahagia tanpa sebarang kesusahan, namun kefahaman dan rasa tanggungjawab kepada Islam mengatasi segala-galanya.
Harapan untuk menjadi seorang pelajar yang ingin berjaya, seorang pembawa Islam yang berjiwa kental, seorang sahabat yang baik, seorang anak yang taat, seorang pemimpin yang menjalankan tanggungjawab dengan sempurna pada satu masa yang sama sangat sukar. Terkadang perasaan bersalah pada ibu bapa menyelubungi diri kerana telah mengabaikan amanah besar yang diberikan oleh mereka. Lebih mementingkan urusan lain berbanding misi utama untuk mengubah nasib keluarga. Bukan mudah… Bukan mudah… Bukan mudah… Perjuangan menjanjikan pengorbanan, kepahitan, kejatuhan.




Adakala rasa lemah melanda riri tatkala diri sudah tidak mampu memikul semua beban di bahu sendiri.Namun itu adalah pilihanku. Aku memilih Islam sebagai cara hidupku. Aku memilih untk menjadi pembawa Islam. Belajarku adalah kerana Allah dan untuk Islam. Khidmatku adalah untuk agama dan ibu bapaku. Pahit perjuangan yang perlu ditelan terasa amat susah. Tangan sentiasa ditadah, memohon dengan sepenuh hati pada Allah agar diberi kekuatan, untuk menjadi anak yang taat dan hamba yang tabah memperjuangkan agama. Takut mengabaikan salah satu daripadanya. Jika berlaku, maka sesungguhnya AKU GAGAL..
Aku yakin, ada sesuatu untukku yang tidak aku ketahui yang akan diberikan oleh Allah. Moga ikhlas hadir dalam setiap pergerakan tubuhku untuk Islam.

“Sesungguhnya orang-orang mukmin yang sebenarnya adalah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, dan mereka berjihad dengan harta dan jiwanya di jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar”
(Al-Hujuraat : 15)

Ya Allah, perjalanan yang dilalui ini sangat sukar. Aku hamba yang lemah, yang punya banyak kekurangan, yang tak mampu menjadi sempurna, yang banyak melakukan kemungkaran, yang lalai, yang terkadang lupa akan janjiMu kepada sesiapa yang menolong agamaMu. Bukan ku tak yakin padaMu Ya Allah, namun terkadang menyesal tak dapat menjalankan dua amanah besar yang diberikan kepadaKu. Bantulah Ya Allah.. Berilah petunjuk agar aku tak hanyut dengan kehidupan yang hanya sementara. Pasakkan kekuatan dalam diriku agar aku menjadi hamba dan anak yang taat.  


“Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa………”
(Al-Isra’:23)

"Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah “Wahai Tuhanku ! Sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik akupada waktu kecil”
(Al-Isra’:24)

“Dan kami WAJIBKAN kepada manusia agar (berbuat) kebaikan kepada orang tuanya……”
(Al-`Ankabut: 8)

MOGA KEPAHITAN INI DIBERIKAN KEMANISAN DI AKHIRAT SANA

1 comment:

  1. INSYAALLAH..SGALA YG DILAKUKAN DI ATAS DUNIA DINILAI OLEH ALLAH SEKIRANYA NIAT KITA IKHLAS DAN SELARI DGAN SYARIATNYA..

    ReplyDelete