Tuesday, July 26, 2011

RATAPAN NURANI



Menyelusuri hati yang sunyi seketika dari tarbiyyah yang diperolehi, diri tertanya,, adakah salah keadaanku ini?? Adakah aku terlalu memilih dunia sehinggakan tarbiyyah diri diabaikan? Allah… Mudahnya aku mengalah pada dunia. Aku tahu Ya Allah, jalan ini juga adalah tarbiyyah dariMu namun aku sangsi, dari sudut mana aku ingin melihat jalan ini sebagai tarbiyyah. Ya Allah, sesungguhnya tarbiyyahMu luas dan tiada batasan keluasannya. Aku hanya hamba yang kerdil yang mengharapkan belas ehsan dari penciptaku yang agung..Hari demi hari berganti, masa demi masa berlalu banyak yang aku perolehi dari tarbiyyahMu ini. Aku terdedah dengan dunia sebenar. Dunia yang akan aku lalui suatu hari nanti. Tertanya juga di hati, adakah bila tiba masanya aku berdepan dengan dunia ini aku akan menjadi sesibuk seperti ini dan adakah sumbanganku ini cukup untuk memartabatkan islam di tempat yang tertinggi?ALLAHUAKBAR….


Adakah aku terlalu leka dengan dunia? Atau aku dihanyutkan oleh perasaan yang semakin bersarang kukuh di dalam hati ini. Aku hanya manusia biasa Ya Allah..HambaMu yang lemah, yang banyak kekurangan, yang menagih simpatiMu. Tolonglah Ya Allah, janganlah Engkau biarkan aku mmenentukan nasib aku sendiri.. Kerana Engkau hanya satu ya Allah.. Engkau pulihkan semula hati aku yang semakin suram ini. Bimbinglah aku mengharungi jalan yan telah Engkau tentukan untuk diriku ini.  Satu kepastian yang aku tidak perlu ragui, AKU AKAN KEMBALI KEPADAMU pada bila-bila masa sahaja. Lillahitaala, aku belum bersedia bertemu denganMu dalam keadaan ini.. Sungguh, aku tiada hak untuk menangguhkan pertemuanku denganMu namun aku masih punya kudrta untuk berusaha agar aku bertemu denganMu dalam keadaan yang paling baik.

Ya Rasulullah, jika Engkau berada di zamanku ini, akanku ceritakan keluh kesahku ini kepadamu agar kau tahu bahawa diri ini sangat merinduimu.. Andai kau berada di sisiku akanku pinta kepadaMu supaya bawaku pergi dari keserabutan dunia ini.. Aku ingin hidup tenang di sampingmu…Aku ingin lupakan segalanya yang terbuku di hati. Namun aku tahu, amanahmu kepadaku di dunia ini lebih penting dari segalanya. Aku tahu, aku perlu lalui walau apa keadaan sekalipun.




Cinta dan kasih-sayang yang hadir dalam sanubari ini yang mengalir keranaNya, yang matlamatnya hanya kepada Pencipta, yang tunjangnya ku anggap terpasak kukuh memberi satu kekuatan dalaman pada diri yang tidak dapat dijelaskan kehebatannya. Ya Allah, Kau tahu bahawa aku ingin mengemudi perasaan ini kearah mencapai redhaMu. Namun pintaku, jika cinta untuk manusia di hati ini mencantas cintaku kepadaMu maka aku mohon kau cabutkanlah cinta ini hingga ke akar umbinya agar tempat yang aku khususkan hanya untukMu tidak ditakhtai dengan makhluk lemah yang Engkau cipta.. Kau Maha Mengetahui..

“..dan sungguh, KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yg dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya…” [QAF:16]



TERIMA KASIH KEPADA SAHABAT-SAHABAT YANG SENTIASA ADA DI SISI, MEMBERI PERHATIAN KEPADA DIRI. TERIMA KASIH KEPADA INSAN-INSAN YANG HADIR DALAM HIDUP INI, YANG MELENGKAPI PERJALANANKU DALAM PERJUANGAN INI. SUNGGUH, AKU AKN HILANG KEKUATAN DALAM DIRI JIKA KALIAN TIDAK BERADA DI SISI.. KETAHUILAH, KEHADIRAN KALIAN MELENGKAPKAN HIDUPKU YANG PENUH DENGAN KEKURANGAN INI. ANDAI TIDAK TERTULIS KETENTUANNYA BUAT KITA DI MUKA BUMI INI, PASTI KU NANTI PENYATUAN KITA DI ALAM KEKAL ABADI..
WALLAHUA’LAM

No comments:

Post a Comment