Wednesday, July 6, 2011

REVOLUSI PERSIARAN MALAYSIA


 Revolusi hiburan dan dakwah hari ini sudah semakin maju dan pesat. Hiburan bukan lagi diasingkan dengan dakwah. Hiburan juga dalah salah satu cabang dakwah. Namun, dek kerana pemikiran manusia yang sempit dan tidak berfikrah islami, hiburan diasingkan dan dipisahkan terus dari dakwah. Teringat kepada lirik lagu Raihan :

“ Berhibur tiada salahnya, kerna hiburan itu indah..
Hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah”

 Malaysia kini sudah mengalami revolusi “hiburan islamik” atau hiburan yang bercirikan Islam. Bermula dengan ‘Drama Nur Kasih’ yang membawa kisah hidup dan konflik berunsurkan islam, yang disaksikan oleh jutaan rakyat Malaysia, jelas menunjukkan rakyat Malaysia kini sedang mencari sesuatu untuk yang hilang. Agama itu fitrah. Manusia itu diciptakan Allah mempunyai kebergantungan pada pencipta. Iaitu manusia dapat merasakan yang adanya kuasa besar yang mengawal kehidupan mereka. Itulah yang dikatakan fitrah. Ini jelas dilihat apabila manusia berada dalam satu keadaan yang sangat susah dan terdesak dan ketika itu tiada manusia yang dapat menolongnya melainkan “kuasa besar” itu. Contoh yang paling mudah adalah apabila seseorang berada di tengah lautan seorang diri, ombak besar dan rebut taufan pula melanda, ketika itu fitrah berharap “kuasa besar” itu membantu akan muncul.



Ditengah kegawatan dunia hiburan dek penangan Akademi Fantasia, Astro Oasis muncul memberi nafas Islam kepada penonton. Persperktif rakyat kepada Islam sudah diangkat. Islam itu universal atau a’lamiyyah. Islam itu hebat sehinggakan Islam boleh digunakan sebagai medium untuk stesen televisyen. Maaf untuk dikatakan, namun sememangnya mustahil untuk agama lain membawa agenda mereka menjadi satu stesyen televisyen seperti ASTRO OASIS kerana Islam itu terlalu luas untuk diteroka dan keistimewaanya tiada penghujungnya.


Fenomena baru pula melanda, IMAM MUDA. Disaksikan dan diikuti oleh jutaan rakyat Malaysia. Berpuluh-puluh media dari seluruh negara membuat liputan penuh program ini. IMAM MUDA FENOMENA MALAYSIA. Medium kreatif yang diwujudkan untuk melahirkan golongan pemimpin berjiwa islam yang muda dan mempunyai semangat yang tinggi untuk memperjuangkan Islam. Wardah melihat imam muda satu wadah yang sangat sempurna menarik golongan remaja dan belia seluruh Malaysia. Tugasan yang diberikan telah dikaji dan diteliti oleh mursyid-mursyid, mudir dan lembaga pengurusan imam muda sehingga produk imam muda yang terhasil melalui program tersebut sememangnya mantap dan diyakini kualitinya.


    Program-program santapan rohani mendapat permintaan yang tinggi di stesen televisyen. TANYALAH USTAZ setiap pagi, HALAQAH-SANTAPAN QOLBU, SEMANIS KURMA, dan kini TANYALAH USTAZAH. Itu belum termasuk yang sudah lama ditayangkan di stesen televisyen.
  
 Baru-baru ini, TV AL-HIJRAH muncul dengan gayanya sekali lagi memberi gambaran baru kepada Islam. Tiada iklan-iklan yang mendedahkan aurat, yang mencampuri batas pergaulan. Semua isi dan program yang diaturkan sangat memberi input kepada yang mencari .


     Namun sayangnya…masih ramai yang tidak mencari dan masih ramai yang lupa bahawa mereka kehilangan sesuatu iaitu iman. Bukan sahaja kehilangan, malah, apa yang tersisa dikikis oleh program-program jahiliah yang dibawa yahudi ke dalam rumah setiap umat Islam yang menyumbang kepada kuruntuhan akhlak remaja. Bukan tidak boleh, Islam tidak mengongkong namun masih ada batas yang perlu dijaga. Peliharalah hati, sayangi iman. Islam itu Indah.

“INGATLAH, DAKYAH YAHUDI YANG PALING KOTOR ADALAH KOTAK TELEVISYEN DI RUMAH ANDA!!”



No comments:

Post a Comment